maandag 17 oktober 2011

Economie verplicht in het secundair onderwijs? 'Allemaal goed en wel, als we maar geen toets krijgen'

GENT – Of je nu metser wil worden, kapper, germanist of doctor in de klassieke talen, je moet minstens een basiscursus economie achter de kiezen hebben. Dat vindt Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A). Daarom wil hij vanaf 2014 een basisvak economie verplichten in alle richtingen van het secundair onderwijs.

‘Omdat ze de huidige economische problemen beter zouden begrijpen’, luidde het argument. ‘Om hun geld beter te kunnen beheren.’ Of: ‘omdat ze dan verstandiger zullen stemmen.’ Dat waren de argumenten die experts de voorbije week aandroegen. Maar wat vinden de ‘slachtoffers’ daarvan?

‘Ik vind het goed dat economie een soort basisvak wordt’, zegt Julie (16). Zij volgt wetenschappen en voerde op school al hevige discussies over het onderwerp. ‘Kennis van economie is echt handig én nodig. Om gemakkelijker je eigen bedrijfje te kunnen oprichten, om het nieuws beter te begrijpen, …’

Al vraagt Julie zich wel af ten koste van welke vakken dit dan zal gaan. ‘Want talen vind ik minstens even belangrijk. Misschien moeten ze economie alleen in de eerste graad verplicht maken, en er vanaf de tweede graad een keuzevak van maken, afhankelijk van de richting die je volgt.’

Kevin (15) en Shane (14) zijn minder enthousiast. ‘Madammeke, economie interesseert mij gewoon niet. Ik zie dat niet zitten’, zegt Kevin, die bouw studeert. Zijn vriend Shane studeert grafische vormgeving en wordt er duidelijk ook niet warm van. ‘Economie, wat is dat? Is da wiskunde ofwa?’ ‘Ja’, antwoordt Kevin. ‘Wiskunde met geld.’

Laurence (16) volgt zelf ‘wiskunde met geld’ en is een erg grote voorstander van het idee. ‘Iedereen moet economie krijgen. Enkele vrienden van mij studeren Latijn en hebben nu al economie als keuzevak. Bij hen zie ik dat zij daar vree content over zijn.’ Waarom economie dan zo belangrijk is? ‘Het moet! Anders heb je later geen poot om op te staan!’

Scott (15) vindt dat ze hem niet te veel moeten lastigvallen met alles wat met economie te maken heeft. ‘Ze moeten ons met rust laten, we hebben al werk genoeg. Kinderen moeten zich toch niet bezighouden met economie.’

Zijn vriendinnetje Louiza (14) is het daar duidelijk niet mee eens. ‘Ik ben voor. We hebben economie nodig voor later. Maar op één voorwaarde: dat we dan geen toetsen krijgen.’

‘Ok dan, vanaf het vierde middelbaar mag het’, draait Scott een beetje bij. ‘Maar wel alleen in het ASO en het TSO. En dan ga ik naar het BSO’, glimlacht hij. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten